Influencers, Ikaria Mag, Μπλε Κομήτης, Taverna: Η νέα περίοδος των ελληνικών εκδόσεων αξίζει -πολύ!- την προσοχή μας [huffingtonpost.gr]

Στη διαμόρφωση της οπτικής κουλτούρας της Ελλάδας, διαλέξαμε τέσσερα σύγχρονα έντυπα για μια συζήτηση για τα σύγχρονα Μέσα και τους υποψιασμένους αναγνώστες.

Αλέξης Γαγλίας HuffPost Greece

Στο ξεκίνημα αυτής της έρευνας, μίλησα με τον θρυλικό συγγραφέα, κριτικό τέχνης και καθηγητή, Μάνο Στεφανίδη. Αντί εισαγωγής, θέλω να χρησιμοποιήσω κάποια δικά του λόγια: «Δημιουργείται μια νέα γενιά παιδιών που αποστρέφονται την τηλεόραση και αυτό είναι παρήγορο. Όπως αποστρέφονται και τις παραδοσιακές μορφές πληροφόρησης, έχουν μια άμεση σχέση (και εξάρτηση) από το ίντερνετ – οι πιο «υποψιασμένοι» ενδιαφέρονται και ψάχνουν ιδιαίτερα πράγματα που έρχονται απ’ τον παγκόσμιο χώρο.

Η αισθητική πρέπει να παίξει ξανά σημαντικό ρόλο στις ζωές μας, όχι σαν κοσμική επίδειξη, νεοπλουτισμός ή ματαιοδοξία. Αισθητική είναι η ανομολόγητη σχέση που πρέπει να έχουμε με την Τέχνη, σαν άμυνα στη φθορά, στην αναξιοπρέπεια, στην γελοιότητα, στην καθημερινή τελικά αδρανοποίησή μας. Η Τέχνη είναι η τελευταία μορφή απελευθέρωσης- και επανάστασης».

Παρακάτω θα δείτε τις συνεντεύξεις: Για το περιοδικό Influencers, μιλά ο εκδότης Φώτης Τσιμέλας. Για το Taverna, στις ερωτήσεις απαντά ο Μιχάλης Μιχαήλ, διευθυντής του περιοδικού. Για το Ikaria Mag μίλησα με τον εκδότη Κωνσταντίνο Βατούγιο. Για τον Μπλε Κομήτη, απάντησε ο αρχισυντάκτης και σχεδιαστής κόμικς, Γιώργος Γούσης.

1. Ποια είναι η ταυτότητα του περιοδικού και ποιο ήταν το κίνητρο για να το δημιουργήσετε;

Σε λίγες ημέρες, την 1η του Μάρτη, το ikariamag.gr γίνεται 8 χρονών! Το ikariamag.gr είναι ένα ηλεκτρονικό περιοδικό… από, για και με αφορμή την Ικαριά. Το δημιούργησε μια ομάδα ανθρώπων που είχε ήδη δοκιμάσει κάποια πράγματα στον χώρο της ενημέρωσης και των εκδόσεων στο νησί και αποφάσισε πώς ήρθε η ώρα να κάνει κάτι διαφορετικό: να δημιουργήσει μία τοπική (ηλεκτρονική, αρχικώς) έκδοση όπου αυτό το χαρακτηριστικό εντοπιότητας θα είναι απλώς η αφορμή, η «πόρτα» από την οποία θα μπούμε και θα σας συστηθούμε για να σας μιλήσουμε για όσα μας απασχολούν, για τα επίκαιρα και τα παλιά, για τον τρόπο που προσπαθούμε να ορίσουμε τις ζωές μας, με τα δικά μας μέσα.  

2. Περιεχόμενο και εικόνα: Πως διαμορφώνονται και αλληλεπιδρούν στην τέχνη της περιγραφής;

Αν μιλάμε για την εικόνα του περιοδικού ως όψη και στήσιμο, σε σχέση με το περιεχόμενο του, θεωρώ πως είναι σε απόλυτη σύνδεση. Κι έτσι πρέπει. Είναι το ομοούσιο πνεύμα μιας έκδοσης. Ευτυχώς, τη δική μας εικόνα, σε ό,τι κάνουμε, από το site μέχρι την επικοινωνία των γεγονότων και τις εκδόσεις μας, την έχει αναλάβει ο εξαιρετικός -επίσης Ικάριος- γραφίστας Μενέλαος Μανώλης. Συμμετέχει και στη συντακτική ομάδα του περιοδικού, η άποψη του για την ύλη και το ύφος της είναι συγκεκριμένη και θα έλεγε κανείς ότι από αυτήν ξεκινάει η αισθητική του για τον σχεδιασμό. Αυτός δημιούργησε σε μεγάλο βαθμό αυτό που είμαστε.

3. Τι κάνει ένα έντυπο να ξεχωρίζει σήμερα;

Ποια είναι η «Πολιτεία» της κάθε έκδοσης: Τι κάνει για να πάει το κοινό στο οποίο απευθύνεται, λίγο παρακάτω, σε έναν κόσμο ανοικτό, μη φοβικό, που δεν αρκείται στο τάπερ περιεχόμενο… με τάπερ τίτλο για να προκληθεί το τάπερ συναίσθημα; Τι «καταδεχόμαστε» για τον εαυτό μας;

4. Ποιες οι διαφορές των ελληνικών Μέσων από το αντίστοιχο πεδίο στο εξωτερικό;

Δεν έχω κάποια αντίστοιχη εμπειρία από το εξωτερικό, παρά μόνο ως αναγνώστης. Να υποθέσω μπορώ: μεγαλύτερο κοινό άρα και περισσότερες δυνατότητες. Μεγαλύτερες ομάδες ενδιαφερομένων για συγκεκριμένες θεματικές –και πιο εκπαιδευμένων σε αυτές. Αν κιόλας η γλώσσα είναι ομιλουμένη ευρέως ανά τον κόσμο, οι ομάδες αυτές διευρύνονται ακόμη περισσότερο.

5. Αγαπημένες επιρροές;

Μόνο προσωπικά μπορώ να μιλήσω γι’ αυτό: από έφηβος αγοράζω συστηματικά εφημερίδες, περιοδικά – έντυπες εκδόσεις αλλά και συνδρομές ηλεκτρονικών. Προσπαθώ να παρακολουθώ όλη την κουλτούρα της περιοδικότητας. Και αυτός ο εθισμός μου άφησε ένα κουσούρι: τρέφω βαθιά εκτίμηση στα λεγόμενα «συστημικά Μέσα», κυρίως του εξωτερικού αλλά ας μην το περιορίσουμε. Όχι σε όλα και όχι άκριτα αλλά δεν απορρίπτω συλλήβδην τον ρόλο και την ποιότητα τους. Ίσα ίσα, για μένα, στέκονται πολύ συχνά φάρος περιεχομένου, εικόνας, στησίματος, επικοινωνίας, ακόμα και εμπειρίας ανάγνωσης με τα νέα interactive format.

6. Πόσο επηρεάζει η (οικονομική) κρίση προσπάθειες σαν τη δική σας;

Είναι κρίση ότι 1 στους 2 Έλληνες δεν ανοίγει ποτέ του βιβλίο, ότι ο ρόλος των ΜΜΕ έχει απαξιωθεί μέχρι και από τα πλέον επίσημα πολιτειακά χείλη; Κάποια πράγματα ίσως είναι σημεία των καιρών, ότι ο κόσμος προτιμά να ενημερώνεται από τα Social Media και όχι από τα Μέσα λόγου χάρη, αλλά όλα συνηγορούν στο ότι το μόνο που περνάει Κρίση είναι η η κριτική μας ικανότητα. Από εκεί και πέρα, δυσκολίες πάντα υπήρχαν –πώς αλλιώς;- έχουν κι αυτές την τρέλα τους ή τη νοστιμιά τους. 

Διαβάστε όλο το άρθρο με τις συνεντεύξεις εδώ.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s