Influencers, Ikaria Mag, Μπλε Κομήτης, Taverna: Η νέα περίοδος των ελληνικών εκδόσεων αξίζει -πολύ!- την προσοχή μας [huffingtonpost.gr]

Στη διαμόρφωση της οπτικής κουλτούρας της Ελλάδας, διαλέξαμε τέσσερα σύγχρονα έντυπα για μια συζήτηση για τα σύγχρονα Μέσα και τους υποψιασμένους αναγνώστες.

Αλέξης Γαγλίας HuffPost Greece

Στο ξεκίνημα αυτής της έρευνας, μίλησα με τον θρυλικό συγγραφέα, κριτικό τέχνης και καθηγητή, Μάνο Στεφανίδη. Αντί εισαγωγής, θέλω να χρησιμοποιήσω κάποια δικά του λόγια: «Δημιουργείται μια νέα γενιά παιδιών που αποστρέφονται την τηλεόραση και αυτό είναι παρήγορο. Όπως αποστρέφονται και τις παραδοσιακές μορφές πληροφόρησης, έχουν μια άμεση σχέση (και εξάρτηση) από το ίντερνετ – οι πιο «υποψιασμένοι» ενδιαφέρονται και ψάχνουν ιδιαίτερα πράγματα που έρχονται απ’ τον παγκόσμιο χώρο.

Η αισθητική πρέπει να παίξει ξανά σημαντικό ρόλο στις ζωές μας, όχι σαν κοσμική επίδειξη, νεοπλουτισμός ή ματαιοδοξία. Αισθητική είναι η ανομολόγητη σχέση που πρέπει να έχουμε με την Τέχνη, σαν άμυνα στη φθορά, στην αναξιοπρέπεια, στην γελοιότητα, στην καθημερινή τελικά αδρανοποίησή μας. Η Τέχνη είναι η τελευταία μορφή απελευθέρωσης- και επανάστασης».

Παρακάτω θα δείτε τις συνεντεύξεις: Για το περιοδικό Influencers, μιλά ο εκδότης Φώτης Τσιμέλας. Για το Taverna, στις ερωτήσεις απαντά ο Μιχάλης Μιχαήλ, διευθυντής του περιοδικού. Για το Ikaria Mag μίλησα με τον εκδότη Κωνσταντίνο Βατούγιο. Για τον Μπλε Κομήτη, απάντησε ο αρχισυντάκτης και σχεδιαστής κόμικς, Γιώργος Γούσης.

1. Ποια είναι η ταυτότητα του περιοδικού και ποιο ήταν το κίνητρο για να το δημιουργήσετε;

Σε λίγες ημέρες, την 1η του Μάρτη, το ikariamag.gr γίνεται 8 χρονών! Το ikariamag.gr είναι ένα ηλεκτρονικό περιοδικό… από, για και με αφορμή την Ικαριά. Το δημιούργησε μια ομάδα ανθρώπων που είχε ήδη δοκιμάσει κάποια πράγματα στον χώρο της ενημέρωσης και των εκδόσεων στο νησί και αποφάσισε πώς ήρθε η ώρα να κάνει κάτι διαφορετικό: να δημιουργήσει μία τοπική (ηλεκτρονική, αρχικώς) έκδοση όπου αυτό το χαρακτηριστικό εντοπιότητας θα είναι απλώς η αφορμή, η «πόρτα» από την οποία θα μπούμε και θα σας συστηθούμε για να σας μιλήσουμε για όσα μας απασχολούν, για τα επίκαιρα και τα παλιά, για τον τρόπο που προσπαθούμε να ορίσουμε τις ζωές μας, με τα δικά μας μέσα.  

2. Περιεχόμενο και εικόνα: Πως διαμορφώνονται και αλληλεπιδρούν στην τέχνη της περιγραφής;

Αν μιλάμε για την εικόνα του περιοδικού ως όψη και στήσιμο, σε σχέση με το περιεχόμενο του, θεωρώ πως είναι σε απόλυτη σύνδεση. Κι έτσι πρέπει. Είναι το ομοούσιο πνεύμα μιας έκδοσης. Ευτυχώς, τη δική μας εικόνα, σε ό,τι κάνουμε, από το site μέχρι την επικοινωνία των γεγονότων και τις εκδόσεις μας, την έχει αναλάβει ο εξαιρετικός -επίσης Ικάριος- γραφίστας Μενέλαος Μανώλης. Συμμετέχει και στη συντακτική ομάδα του περιοδικού, η άποψη του για την ύλη και το ύφος της είναι συγκεκριμένη και θα έλεγε κανείς ότι από αυτήν ξεκινάει η αισθητική του για τον σχεδιασμό. Αυτός δημιούργησε σε μεγάλο βαθμό αυτό που είμαστε.

3. Τι κάνει ένα έντυπο να ξεχωρίζει σήμερα;

Ποια είναι η «Πολιτεία» της κάθε έκδοσης: Τι κάνει για να πάει το κοινό στο οποίο απευθύνεται, λίγο παρακάτω, σε έναν κόσμο ανοικτό, μη φοβικό, που δεν αρκείται στο τάπερ περιεχόμενο… με τάπερ τίτλο για να προκληθεί το τάπερ συναίσθημα; Τι «καταδεχόμαστε» για τον εαυτό μας;

4. Ποιες οι διαφορές των ελληνικών Μέσων από το αντίστοιχο πεδίο στο εξωτερικό;

Δεν έχω κάποια αντίστοιχη εμπειρία από το εξωτερικό, παρά μόνο ως αναγνώστης. Να υποθέσω μπορώ: μεγαλύτερο κοινό άρα και περισσότερες δυνατότητες. Μεγαλύτερες ομάδες ενδιαφερομένων για συγκεκριμένες θεματικές –και πιο εκπαιδευμένων σε αυτές. Αν κιόλας η γλώσσα είναι ομιλουμένη ευρέως ανά τον κόσμο, οι ομάδες αυτές διευρύνονται ακόμη περισσότερο.

5. Αγαπημένες επιρροές;

Μόνο προσωπικά μπορώ να μιλήσω γι’ αυτό: από έφηβος αγοράζω συστηματικά εφημερίδες, περιοδικά – έντυπες εκδόσεις αλλά και συνδρομές ηλεκτρονικών. Προσπαθώ να παρακολουθώ όλη την κουλτούρα της περιοδικότητας. Και αυτός ο εθισμός μου άφησε ένα κουσούρι: τρέφω βαθιά εκτίμηση στα λεγόμενα «συστημικά Μέσα», κυρίως του εξωτερικού αλλά ας μην το περιορίσουμε. Όχι σε όλα και όχι άκριτα αλλά δεν απορρίπτω συλλήβδην τον ρόλο και την ποιότητα τους. Ίσα ίσα, για μένα, στέκονται πολύ συχνά φάρος περιεχομένου, εικόνας, στησίματος, επικοινωνίας, ακόμα και εμπειρίας ανάγνωσης με τα νέα interactive format.

6. Πόσο επηρεάζει η (οικονομική) κρίση προσπάθειες σαν τη δική σας;

Είναι κρίση ότι 1 στους 2 Έλληνες δεν ανοίγει ποτέ του βιβλίο, ότι ο ρόλος των ΜΜΕ έχει απαξιωθεί μέχρι και από τα πλέον επίσημα πολιτειακά χείλη; Κάποια πράγματα ίσως είναι σημεία των καιρών, ότι ο κόσμος προτιμά να ενημερώνεται από τα Social Media και όχι από τα Μέσα λόγου χάρη, αλλά όλα συνηγορούν στο ότι το μόνο που περνάει Κρίση είναι η η κριτική μας ικανότητα. Από εκεί και πέρα, δυσκολίες πάντα υπήρχαν –πώς αλλιώς;- έχουν κι αυτές την τρέλα τους ή τη νοστιμιά τους. 

Διαβάστε όλο το άρθρο με τις συνεντεύξεις εδώ.

Àrtεις Fest: Οι Νύφες της Ικαρίας έρχονται για να διηγηθούν Ιστορίες Έρωτα & Αγάπης [huffingtonpost.gr]

«Με τον Έρωτα δε μπορείς ποτέ να είσαι σίγουρος. Και η Ικαρία δεν είναι μόνο έρωτας για εμάς αλλά είναι και ο τόπος όπου έχουμε ζήσει και ζούμε ακόμα όλες τις φάσεις του», λέει ο Κωνσταντίνος Βατούγιος, καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ «àrtεις;», θεατρολόγος και επαγγελματίας στο χώρο της διαφήμισης, για το κεντρικό θέμα της φετινής διοργάνωσης που θα πραγματοποιηθεί από τις 21 έως τις 24 Δεκεμβρίου 2017 στον πολιτιστικό χώρο Metamatic:taf.

Το Φεστιβάλ Σύγχρονης Ικαριακής Δημιουργίας ξεκίνησε το 2012, όταν οι συντελεστές του διαδικτυακού περιοδικού Ikariamag, μιας πλατφόρμας συνάντησης δημιουργικών Ικαρίων και συχνών επισκεπτών του νησιού, επιθυμούσαν να προβάλουν στο κοινό έναν διαφορετικό χαρακτήρα της Ικαρίας, πέρα από τα στερεότυπα και με μια διαδραστική μορφή. «Η δημιουργικότητα των ανθρώπων που ήρθαν κι έρχονται ακόμα κοντά μας για να προσεγγίσουμε μαζί την Ικαρία μέσα από τη προσωπική μας σχέση με αυτήν, δεν περιοριζόταν μόνο στον γραπτό λόγο και έπρεπε να εμπνευστούμε μια πολυτεχνική συνάντηση, ένα κάλεσμα από, για και με αφορμή την Ικαρία, όπως αγαπάμε να λέμε για όσα κάνουμε», εξηγεί ο Κωνσταντίνος.

H ομάδα του «àrtεις;» για την επιλογή της κάθε θεματικής, συζητάει, σχεδιάζει σε συνεργασία με τους καλλιτέχνες και στη συνέχεια προχωράει στην υλοποίηση των ιδεών που ταιριάζουν στη φιλοσοφία του θέματος.

nyfes

Το «àrtεις; fest», όνομα που προήλθε από την ερώτηση «‘α ‘ρτεις;» και στα καριώτικα σημαίνει «θα έρθεις;», πραγματοποιείται ανά δύο χρόνια στην Αθήνα και παρουσιάζει μια σειρά από εικαστικά, προβολές, video art, θεατρικές παραστάσεις, παρουσιάσεις, εγκαταστάσεις, live performances, ικαριακά προϊόντα και εκδηλώσεις για παιδιά. Η ανταπόκριση του κοινού στα τρία προηγούμενα φεστιβάλ ήταν εντυπωσιακή και αυτό αποδεικνύει το ενδιαφέρον για γνωριμία με παραδόσεις και έθιμα μέσα από αφηγήσεις παλαιότερων ή νέων Ικαριωτών, οικογενειακά κειμήλια και την τοπική νοοτροπία.«Χωρίς να έχουμε όσα από τα ικαριώτικα προσελκύουν συνήθως τον πολύ κόσμο όπως για παράδειγμα τα πανηγύρια, έχουμε καταφέρει να περνάνε από το φεστιβάλ χιλιάδες επισκέπτες που είτε έχουν, είτε δεν έχουν, είτε θα ήθελαν πολύ να έχουν σχέση με την Ικαρία», λέει ο Κωνσταντίνος.

nyfes

Àrtεις Έρωτα

Αφορμή για την εστίαση της τέταρτης διοργάνωσης Ημερών Σύγχρονης Ικαριακής Δημιουργίας, υπήρξαν ιστορίες και στιγμές Έρωτα μέσα από τον τρόπο ζωής και το χιούμορ των Ικαριωτών. «“Το “Àrtεις Έρωτα;” είναι ερώτηση, εκκρεμεί η απάντηση. Είναι κι αυτό μια απόπειρα όπως καθετί που κάνουμε, μακριά από μανιφέστα, βεβαιότητες και αυτοεπιβραβεύσεις», συνεχίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής. Ανάμεσα στα βιώματα που θα πρωταγωνιστήσουν στο χώρο είναι και ο Έρωτας, η Αγάπη, το Φλερτ, ο Γάμος, η Απιστία και ο Πόθος. Το πλήρες περιεχόμενο του φεστιβάλ βρίσκεται σε στάδιο διαμόρφωσης, ενώ δεν θα παρουσιαστεί κάποια απόλυτη καταγραφή του «Έρωτα στην Ικαρία», μόνο απόπειρες.

Εκτός από τις πρωτότυπες θεματικές ενότητες, το «àrtεις; fest» ξεχωρίζει και για τον συμμετοχικό του χαρακτήρα. «“Οι Νύφες Της Ικαρίας” θα είναι μια δημιουργική, τεχνολογική εγκατάσταση με δυο μέρη, όπου ο επισκέπτης θα “ταξιδεύει” στον χρόνο συναντώντας τις Ικαριώτισσες Νύφες», συμπληρώνει ο Κωνσταντίνος. Για την καλλιτεχνικά απαιτητική και ενδιαφέρουσα εγκατάσταση, οι διοργανωτές ζητούν από τους αναγνώστες του ikariamag.gr και τα μέλη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να ανατρέξουν στα οικογενειακά τους αρχεία και να βρουν φωτογραφίες από νύφες της Ικαρίας, συνοδευόμενες από μια μικρή ή μεγαλύτερη ιστορία αγάπης, μέχρι τον Νοέμβριο του 2017. Οι παρευρισκόμενοι θα έχουν την ευκαιρία με το “πάντρεμα” της παράδοσης και της τεχνολογίας, να παρακολουθήσουν τις εικόνες που θα προβληθούν κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ.

Oι ιδρυτές, παρά τις δυσκολίες για τη διεξαγωγή ενός τέτοιου εγχειρήματος και με σύμμαχο το μεράκι και την αγάπη τους για το νησί, βρίσκονται σε συνεχή αναζήτηση ιστοριών, προσώπων, εικόνων, ήχων ώστε να μοιραστούν την ιδιαιτερότητα της Ικαρίας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

nyfes

«Δε θέλουμε το àrtεις; να γίνει θεσμός. Θέλουμε να παρουσιαζόμαστε μόνο όταν έχουμε ωραία πράγματα να δείξουμε. Αν θα ευχόμουν κάτι είναι να έχουμε την δυνατότητα χρόνου και χρήματος να ολοκληρώνουμε τις απόπειρες μας στο βαθμό και το επίπεδο που τα σχεδιάζουμε. Είναι πολύ δύσκολο όλο αυτό που προσπαθούμε. Και απαιτεί κόπο και θυσίες».

Αλεξάνδρα Σκαράκη – huffingtonpost.gr

Αθηνόραμα: Ικαριώτικα προϊόντα στην πόρτα μας

Αποστολή το Σάββατο: o Κωνσταντίνος Βατούγιος φέρνει τα προϊόντα του νησιού στο σπίτι

Είτε έχετε ταξιδέψει στην Ικαρία είτε όχι, είναι βέβαιο ότι έχετε ακούσει για τα ιδιαίτερα προϊόντα του νησιού.

Ο θεατρολόγος που έγινε και έμπορος

Από κανένα μας δεν έχει περάσει απαρατήρητο, ότι το προσδόκιμο της ζωής των ικαριωτών είναι σχετικά υψηλότερο από εκείνο σε άλλα μέρη της χώρας. Τελικά, τι συμβαίνει και αυτό το νησί καταφέρνει πάντα να μας τραβάει το ενδιαφέρον και μάλιστα για θετικούς λόγους; Αντί να απαντήσουμε στο, έτσι κι αλλιώς, πολυσυζητημένο ερώτημα, θα ασχοληθούμε με το Ικαριώτικο Παντοπωλείο.
Πριν λίγον καιρό, είχα την ευκαιρία να μάθω για ένα Ικαριώτη ο οποίος ζει στην Αθήνα και κάνει κάτι πολύ απλό στη σύλληψη, αλλά ταυτόχρονα και πολύ ενδιαφέρον. Ο Κωνστανίνος Βατούγιος, θεατρολόγος και άνθρωπος της διαφήμισης, αποφάσισε να κάνει ένα καινοτόμο βήμα και να αλλάξει σημαντικά την καθημερινότητα του. Ήδη, από το 2010, είχε ασχοληθεί με το νησί του, ιδρύοντας το Ikaria mag, ένα ιντερνετικό περιοδικό με θέματα που σχετίζονται με το νησί. Τώρα, προχώρησε στην ίδρυση της ikariastore.gr, η οποία φέρνει ικαριώτικα  προϊόντα στην Αθήνα.

 

Και όχι απλά αυτό, καθώς με την υπηρεσία «Αποστολή το Σάββατο», μία φορά την εβδομάδα είτε ο Κωνσταντίνος, είτε οι συνεργάτες του, τα μεταφέρουν οι ίδιοι στα σπίτια και η πληρωμή μπορεί να γίνει ακόμη και με κάρτα. «Με τον τρόπο αυτό ερχόμαστε πιο κοντά με τους συμπατριώτες μας και ταυτόχρονα μαθαίνουμε τις ανάγκες τους. Δοκιμάζουν τα νέα μας προϊόντα και προσπαθούμε να εντάσσουμε επιπλέον ετικέτες  στις λίστες μας. Όλα είναι αγνά προϊόντα που παράγονται στο νησί.» Μέχρι σήμερα, εξάλλου, έχουν καταφέρει να διακινούν 150-200 κωδικούς ικαριώτικων προϊόντων.  Μέλι, κρασί, αναψυκτικά, λικέρ και μαρμελάδες, γλυκά, διάφορα είδη τουρσί, φυτικά προϊόντα και σαπούνια, είναι μερικά μόνο από τα είδη που διακινεί, ενώ εκτιμά ότι σταδιακά θα εντάξει επιπλέον προϊόντα, ανάλογα και με τη ζήτηση. 

Ποιότητα Νο 1

Η ποιότητα των προϊόντων είναι πολύ υψηλή και δεν είναι τυχαίο, ότι πολλά από αυτά έχουν κερδίσει διακρίσεις σε διαγωνισμούς, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. «Τα προϊόντα της Ικαρίας δεν είναι φτιαγμένα για μαζική παραγωγή και κατανάλωση. Ο,τιδήποτε φτιάχνεται στο νησί, παρασκευάζεται με πολλές δυσκολίες και κάτω από αντίξοες συνθήκες, οι παραγωγοί είναι μερακλήδες και το φτιάχνουν σαν να προορίζεται για το δικό τους σπίτι, το δικό τους τραπέζι -και πάνω απ` όλα με αγάπη.»  Αυτά σημειώνει ο Κωνσταντίνος, ο οποίος δεν παραλείπει να αναφερθεί στους λόγους που τον έκαναν να προχωρήσει σε αυτή την κίνηση. «Αρχικά, η προσπάθεια ξεκίνησε χωρίς  ιδιαίτερη δυναμική εκ μέρους μας, ωστόσο, μιλώντας με πολλούς τοπικούς παραγωγούς κατάλαβα ότι θα αποτελούσε και μία πολύ καλή κίνηση και για τους ίδιους. Σε πολλά προϊόντα, η δική μας πρωτοβουλία αποτελούσε το πρώτο βήμα για να φύγει το προϊόν μαζικά εκτός του νησιού.»

 

Τα προϊόντα και οι άνθρωποι

Ο Λευτέρης Τρικεριώτης είναι περιπατητής και γνωρίζει καλά τα φυτά του νησιού. Μαζεύει, λοιπόν, κρίταμο από τα βράχια δίπλα στη θάλασσα και το διαθέτει στην αγορά μέσω του Ikariastore.gr. Αυτή είναι μία μόνο ιστορία πίσω από τα δεκάδες προϊόντα. Μερικές ακόμα: Ο Απόστολος και ο Αντώνης Καρίμαλης φτιάχνουν το ονομαστό ικαριώτικο μέλι (το περίφημο “άναμα”από ρείκι και άλλα), ενώ ο Τέσκος, ο πιο γνωστός ίσως εκτός Ικαρίας, φτιάχνει μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού και άλλα παραδοσιακά γλυκίσματα. Η Ρωξάνη κατάγεται από τη Ρωσία και είναι παντρεμένη στο Καρκινάγρι. Ασχολείται με την παρασκευή σαπουνιών με διάφορα βότανα που βρίσκει στο νησί, ενώ η προσεγμένη συσκευασία αποτελεί έναν ακόμη λόγο, που η ανταπόκριση στο κοινό είναι πολύ θετική.

Η Ειρήνη Στάθη, παρόλο που δεν κατάγεται από το νησί, παρέμεινε εκεί γιατί το αγάπησε και ετοιμάζει body scrub, διάφορες μάσκες ομορφιάς και αποσμητικά. Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα προϊόντα του γυναικείου συνεταιρισμού Ραχών: απίθανα λικέρ, σπιτικές μαρμελάδες και γλυκά του κουταλιού. Στη Δάφνη, ο Σταμάτης Καρναβάς, έχει ένα μικρό εργαστήριο όπου ετοιμάζει  χυλοπίτες, στριφτάρια, τραχανά και διάφορα άλλα. Για το τέλος, τα αναψυκτικά Ικαρίας “Κέφαλος” που εδώ και 80 χρόνια φτιάχνουν τις αγαπημένες -για όσους γνωρίζουν- πορτοκαλάδες και λεμονάδες, τώρα και με βυσσινάδα και γκαζόζα. Και βέβαια, ικαριώτικα κρασιά της Karimalis winery.

Δημήτρης Σταθόπουλος – athinorama.gr

Δέμα από την Ικαριά: ένας Iκαριώτης κόντρα στο προφιλ του αργόσχολου, φέρνει προϊόντα του νησιού στην πόρτα σου [Huffingtonpost.gr]

Διαβάζοντας τον μεγάλο τίτλο είναι εύκολο να θυμηθείς τα κλισέ που έγιναν της μόδας και να εμμείνεις στα γραφικά περί «χρόνου Ικαρίας» και αργόσχολων Καριωτών- «Mόνο αυτοί θα μπορούσαν να κάνουν delivery μόνο το Σάββατο…» να σκεφτείς αντανακλαστικά. Εντέλει, αυτό γίνεται- κάθε Σάββατο ο Κωνσταντίνος Βατούγιος, 35χρονος θεατρολόγος, επαγγελματίας της διαφήμισης, με καταγωγή από το Καρκινάγρι (ένα ψαροχώρι στη βορειοδυτική άκρη της καριώτικης ακτογραμμής που μοιάζει βομβαρδισμένο με πέτρινους ογκόλιθους από άλλον πλανήτη) παραδίδει στην πόρτα των πελατών του αγνά προϊόντα του αγαπημένου του νησιού.

Όμως, ο Κωνσταντίνος είναι από τις περιπτώσεις των Ικαριωτών που με το προσωπικό τους παράδειγμα αποδομούν τα στερεότυπα περί Ικαρίας– και από τους ανθρώπους που αποδεικνύουν πως, ναι, μπορείς να βοηθήσεις τον τόπο σου και δίχως να ζεις μόνιμα εκεί. Ανακατεμένος από τα «ατέλειωτα παιδικά καλοκαίρια» του στα ικαριακά δρώμενα και κοινά, το 2010 δημιούργησε το Ikaria mag, ένα περιοδικό στο διαδίκτυο με θεματολογία «από, για και με αφορμή την Ικαρία». Το blog του περιοδικού, οι «Ελεύθερες Πτήσεις» εξελίχθηκαν σε εκδόσεις, με πέντε βιβλία στο ενεργητικό τους, ενώ το 2011 ο Βατούγιος ξεκίνησε το Ikariastore.gr, το on line «Ικαριακό Παντοπωλείο» απ’ όπου λάτρεις του νησιού (απ’ όλη τη χώρα) παραγγέλνουν τα αγαπημένα τους αγαθά της καριώτικης γης και των ανθρώπων που αφοσιωμένα τη δουλεύουνε. Στις αρχές του 2016 άρχισε το σαββατιάτικο delivery, «για να γνωρίσουμε τους πελάτες μας καλύτερα», όπως ο ίδιος λέει.

vougianos

O Kωσταντίνος Βατούγιος

«Τον Οκτώβριο άφησα τη δουλειά μου στη διαφημιστική για να προωθήσω το ikariastore και να δουλέψω περισσότερο το mag, προσπαθώ να ασχοληθώ μαζί τους επαγγελματικά, παρότι μόνο εύκολο δεν είναι», συνεχίζει. Θέλω όμως να πάρουμε την ιστορία από την αρχή- με την καριώτικη, όχι αργή, αλλά ολιστική προσέγγιση… Σ’ αυτό το κείμενο ας μου το επιτρέψετε- «κρατάω» επίσης από ‘κει.

Ποια είναι η σχέση σου με την Ικαρία;

Ο πατέρας μου είναι καριώτης- και πλέον οι γονείς μου έχουν επιστρέψει στο νησί. Πηγαίναμε 3- 4 φορές το χρόνο- θυμάμαι τα ατέλειωτα καριώτικα καλοκαίρια, τις πρόβες στα καϊκια όπου στήναμε θεατρικές παραστάσεις, από όταν ήμουνα εννιά χρονών.

Τι αγαπάς στην Ικαρία;

Το σπίτι μου, την αυλή μου, τις θειάδες, τους φίλους και τις μνήμες μου.

Και τι δεν σου αρέσει;

Θέλω να μου επιτρέπουν να έχω τη δική μου, προσωπική αντίληψη για μια Ικαρία που αφορά εμένα. Όταν μου επιτρέπεται, δεν ξενερώνω- ο καθένας είναι ελεύθερος να έχει τη δική του Ικαρία στο δικό του νου. Δεν είμαι αντί σε κάτι- απλώς πιστεύω στο μότο του Ikariamag: «η Ικαρία αλλιώς».

Έχει γίνει λίγο μόδα η Ικαρία;

Ναι, θα περάσει, ας κάνουμε λίγο υπομονή. Όταν γίνεσαι μόδα έχεις κάποιες ευκαιρίες παραπάνω και είναι στο χέρι σου να τις εκμεταλλευτείς, μπορεί όμως να πήξουμε στη γραφικότητα. Εμείς έχουμε κρατήσει «μπόσικα» σε αυτόν τον συρφετό, προβάλλοντας τη δημιουργική όψη της Ικαρίας σε όλα τα επίπεδα- τις σκέψεις, τις πρωτοβουλίες, τα προϊόντα.

Τι προσπαθείτε; Και με ποιες παραμέτρους;

Να βασιστούμε στις δικές μας δυνάμεις, χωρίς ότι κάνουμε να είναι αυτοαναφορικό, αλλά με διάθεση εξωστρέφειας και εμμονή στην καλαισθησία. Δεν αντέχω τη νοοτροπία του «πόσο ξεχωριστοί είμαστε στην Ικαρία».

Κλισέ για την Ικαρία;

Υπάρχουν. Ο χρόνος, το ραχάτι… Δεν ξέρω αν και σε ποιο βαθμό ισχύουνε, δεν έχω κάποιον μετρητή- αλλά δεν μπορώ να τα αποδώσω στους «ξένους», παρακολουθώντας την αναπαραγωγή τους, νομίζω ότι την κύρια ευθύνη την έχουμε εμείς οι καριώτες. Και συνεχίζουμε να αναπαράγουμε τα ίδια στερεότυπα.

Το διασημότερο κλισέ για την Ικαρία είναι η επιβράδυνση του χρόνου. Όσο τραβηγμένο κι αν είναι, δεν έχει διαφορετική αίσθηση ο χρόνος στην Ικαρία απ’ ότι στην Αθήνα;

Ναι, έχει. Αλλά είναι ένα νησί και μια μεγαλούπολη που συγκρίνονται. Και πάρα πολλά έχουν παρεξηγηθεί. Τα μαγαζιά οι άνθρωποι τα ανοίγουνε αργά- και συνεχίζουνε- γιατί πρέπει μέσα στη μέρα τους να κάνουνε πολλές δουλειές. Το πρωί στα κτήματα ή στα μελίσσια τους και το βράδυ ανοίγουν το βοβλιοπωλείο τους, άλλωστε και ο πελάτης, για τους ίδιους πρακτικούς λόγους, το βράδυ ευκαιρεί να ψωνίσει. Εξηγείται λοιπόν και ιστορικά και κοινωνικά ή οικονομικά. Μπορεί να έχουμε και ένα μικρό «πλικέ», μια «καθυστέρηση» όπως έλεγε ένας καθηγητής μου στο θέατρο- είχε πάρει καριώτες κομπάρσους σε μια ταινία του και όταν τους έλεγε το «πάμε» για να «μπούνε» στη σκηνή, ανταποκρίνονταν με απόκριση 3- 4 δευτερολέπτων. Ίσως είμαστε και λίγο, λίγο όμως, αργοί- ή οι άλλοι είναι γρήγοροι.

Το Ikariastore πως ξεκίνησε;

Άρχισαμε το 2011, σαν μια ακόμη δράση ενταγμένη στο περιβάλλον του περιοδικού, αλλά με τις διάφορες ενασχολήσεις μου δεν το «έσπρωξα» όσο ήθελα. Προσεγγίσαμε καριώτες παραγωγούς και σταδιακά αρχίσαμε να διαθέτουμε τα προϊόντα τους μέσω διαδικτύου στη λιανική. Για πολλούς παραγωγούς ήμασταν οι πρώτοι που μεταπωλούσαμε προϊόντα τους- από τότε η συνεργασία μας ολοένα βελτιώνεται, κατανοούμε καλύτερα την αγορά, διευρύνουμε τη γκάμα των προϊόντων και προσπαθούμε να τα κινήσουμε σε όλη την Ελλάδα. Σταδιακά οι άνθρωποι που κάνουν πράγματα στην Ικαρία αυξάνονται- και ανάλογα αυξάνεται η παραγωγή και η ποικιλία μας.

Βελτιώνεται λοιπόν η ζωή στο νησί.

Εδώ και 3- χρόνια αλλάζει προς το καλύτερο η κατάσταση όσον αφορά τις πρωτοβουλίες. Άνθρωποι που ήδη έμεναν εκεί έγιναν πιο δημιουργικοί, καριώτες επέστρεψαν και ασχολούνται πολύπλευρα με τη γη τους και, επίσης, υπάρχει μια σημαντική τάση ανθρώπων που ούτε καν κατάγονται από την Ικαρία, να ζήσουν και να δραστηριοποιηθούν στο νησί. Κάθε άνοιξη ειδικά, στο περιοδικό έρχονται πολλά email από αυτούς τους ανθρώπους- που κάποιοι ούτε έχουν επισκεφτεί το νησί- και μας ζητάνε πληροφορίες, οδηγίες, συμβουλές.

Από τι έλκονται αυτοί οι άνθρωποι;

Από την εικόνα που δίνει η Ικαρία, τη μακροζωία, τις «μπλε ζώνες»- και ελπίζουν να μπορέσουν να «στήσουν» τη ζωή και τη δουλειά τους στο νησί. Καλό είναι να δοκιμάζεις αλλά τα πράγματα συχνά δεν είναι όπως τα έχεις στο μυαλό σου- και στην Ικαρία τα πράγματα μόνο εύκολα δεν είναι. Προσωπικά αισθάνομαι θαυμασμό για όσους τα καταφέρνουν «κάτω»- ότι γίνεται, έχει πολύ κόπο και για αυτό είναι και καλό.

Τι παράγει η Ικαριά και διακινεί το Ikariastore;

Ξεκινήσαμε με κρασιά και μέλια. Και τα δυο αυτά καριώτικα προϊόντα ανεβαίνουν συνεχώς. Τώρα έχουμε ζυμαρικά, μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού, σάλτσες, body scrub, άλοιφες, βαλσαμόλαδα, αναψυκτικά και πολλά άλλα, μέχρι βιβλία.

voug

Θα ήθελα να μας μιλήσεις για κάποια προϊόντα και τους παραγωγούς τους.

Η Ρωξάνη από τη Ρωσία, παντρεμένη στο Καρκινάγρι. Ξεκίνησε να φτιάχνει σαπούνια με συστατικά που βρίσκει στο νησί- βότανα, έλαια. Συχνά μου λέει τις τοποθεσίες που μαζεύει το κάθε βότανο, τα ξέρω τα μέρη. Πλέον έχει μεγαλώσει τη γκάμα της, έκανε μια πολύ ωραία συσκευασία και πάει πολύ καλά. Ο Λευτέρης Τρικεριώτης, που πουλάει, σε μια καλαίσθητη συσκευασία, άγριο κρίταμο. Εξαιρετικό, μοιάζει με τουρσί αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα μαγειρευτά. Ο Λευτέρης ασχολείται με την πεζοπορία και τα μονοπάτια- το κρίταμο το μαζεύει από τα βράχια της θάλασσας.Η Ειρήνη Στάθη, στις Ράχες, φτιάχνει body scrub, αποσμητικό, μάσκες ομορφιάς. Δεν είναι καριωτίνα, αγάπησε το νησί, θέλησε να μείνει, να δουλέψει. Και τα καταφέρνει. Ο κύριος Κόχυλας, που φτιάχνει ένα εξαιρετικό, βιολογικό, πιστοποιημένο μέλι στις Ράχες. Οι Καριμαλάτοι, ο Αντώνης και ο Αποστόλης Καρίμαλης με το αγνό τους μέλι στον Άγιο Πολύκαρπο. Ο Τέσκος, η μεγάλη βιοτεχνία στον Άγιο Κύρηκο που εξάγει και στην Κίνα και πειραματίζεται με μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού, «υποβρύχια». Ο γυναικείος συνεταιρισμός των Ραχών, με κατάστημα κιόλας στην πλατεία του Χριστού- φτιάχνουν απίθανα λικέρ (δυόσμο, μελισσόχορτο, φλισκούνι κ.α.), σπιτικές μαρμελάδες και γλυκά κουταλιού, μέχρι σάλτσες όπως chatney με μήλο και ταμπουρά. Στο κρασί- ο Τσαντίρης από την Προεσπέρα και ο Καρίμαλης από την Πηγή, που βγάζει και ξύδι «γκουρμέ», με εστραγκόν και πετιμέζι. (σημ: Το καριώτικο κρασί, ήταν περίφημο στην αρχαιότητα ως «Πράμνιος Οίνος» και από τα αμπέλια του νησιού βγαίνουν ακόμη κόκκινα κρασιά που ξεπερνούν τους 15 βαθμούς). Ο Σταμάτης Καρναβάς από τη Δάφνη έχει φτιάξει ένα μικρό εργαστήριο όπου παρασκευάζει χυλοπίτες, στριφτάρια και τραχανά. Τελείως αγνά προϊόντα- τα τρικολόρ στριφτάρια τα βάφει με χρώμα από παντζάρι. Τώρα ετοιμάζεται να βγάλει άλλους 17 κωδικούς προϊόντων και βέβαια η επιχείρηση της οικογένειας Κέφαλου που εδώ κι 80 χρόνια παρασκευάζει τα αναψυκτικά Ικαρία, πορτοκαλάδες, λεμονάδες, γκαζόζες και βυσσινάδες με αυθεντική γεύση.

Το delivery του Σαββατου πως ξεκίνησε;

Πριν από λίγες βδομάδες. Με κύριο σκοπό τη δημιουργία μιας προσωπικής σχέσης με τους πελάτες μας- γνωριζόμαστε, φέρνουμε δείγματα και κερνάμε, κουβεντιάζουμε, προτείνουμε ή απαντάμε στις ερωτήσεις τους. Προς το παρόν διανέμουμε μόνο εντός Αττικής και η επιβάρυνση του πελάτη, ανεξαρτήτως συνολικής αξίας της παραγγελίας του, είναι 3 ευρώ. Οι παραγγελίες γίνονται στην ηλεκτρονική φόρμα του store και ο πελάτης πληρώνει στην πόρτα του- με μετρητά, pay pal, πιστωτική.

ikariako pantopoleio

Τι ανταπόκριση εισπράττεις;

Νομίζω ότι και το εγχείρημα του delivery, αν και πολύ νωρίς, θα πάει καλά. Οι άνθρωποι είναι ενθουσιασμένοι. Σάββατο πρωί μας περιμένουν και μόλις δούνε τη σακούλα χαίρονται σα να τους τα κάνουμε δώρο. Επαφίεται σε εμάς πόσο καλά θα παμε- ο καθένας να κάνει καλά τη δουλειά του. Ποιοτικά προϊόντα, με όμορφη τυποποίηση, σε τιμές όσο το δυνατόν χαμηλότερες. Θέλουμε να αποκτήσουμε δυναμική εξωστρέφεια, χωρίς να περάσουμε στη μαζική παραγωγή. Η Ικαρία μπορεί να μεγαλουργήσει αν εκμεταλλευτεί τον μικρό αλλά ποιοτικό, παρθένο τόπο της- ούτε τεράστιες ξενοδοχειακές μονάδες χρειαζόμαστε, ούτε να φτιάχνουμε μέλι για όλον τον κόσμο.

Κέρδος έχεις;

Από το Ikariastore, ναι. Από το περιοδικό, όχι- αναγκάζομαι να βάζω χρήματα κιόλας. Και τελικά καταλήγω να μην έχω κέρδη. Έχω κάποιους μήνες που έχω αφοσιωθεί και στα δύο επαγγελματικά και θέλω να τα καταστήσω αμφότερα βιώσιμα. Θα ήθελα να αποκτήσουμε και φυσική παρουσία σαν ικαριακό παντοπωλείο σε κάποιο δικό μας χώρο και να μπορέσω να στέλνω προϊόντα εκτός Ελλάδας. Από την άλλη, αυτό το δίκτυο αλληλοτροφοδοτούμενων δράσεων, υπηρεσιών, προϊόντων, αν σταματήσει να εξελίσσεται, θα το κλείσω το επόμενο πρωί.. Το έχω ήδη πει αυτό στους ανθρώπους που συμμετέχουν- και εδώ που φτάσαμε, είναι ένα μικρό θαύμα.

voug

Θέλω να κλείσουμε με μια απορία μου. Πως εσύ, ένας διαφημιστής, όχι μόνο δεν ποντάρεις αλλά αντιπαθείς τα κλισέ;

Ο γραφίστας μας, καριώτης κι αυτός, είναι ακόμη πιο «αντί- κλισέ» από μένα… Τον παρακαλάω να βάλει την Ικαρία, το σκαρίφημα του νησιού όπως φαίνεται στον χάρτη, σε κάποιες εκδόσεις μας και πρέπει να επιμείνω πολύ για να το κάνει- και πάλι όσο πιο μινιμάλ και διακριτικά μπορείς να φανταστείς…. (γελάει και μου δείχνει ένα εξώφυλλο που αποδεικνύει τα λεγόμενα του). Οι άνθρωποι πολύ συχνά έλκονται από τα κλισέ- αν κάποιος ηθελημένα τα αναπαράγει είναι προσωπική απόφαση. Ο Γιάννης Κέφαλος είχε γράψει ένα κείμενο «τρολ» περί του πως είναι και τι πρέπει να κάνεις για να χορέψεις «όπως πρέπει» τον καριώτικο, τον τρόπο για να πλέξεις τα αμπελόφυλλα και να φτιάξεις το «διονυσιακό» στεφάνι που φοριέται από κάποιους στα πανηγύρια- πολύς κόσμος το άρθρο αυτό το αναπαρήγαγε στα σοβαρά.

«Ξέρω ότι η δική μου Ικαρία δε θα υπάρχει σε λίγα χρόνια, η Ικαρία των ωραίων φορεμάτων π.χ.. Είδε μια κοπέλα μια άλλη όμορφα ντυμένη και την υποτιμητικά την χαρακτήρισε «Αθηναία». Όμως η απλυσιά και το χυμαδιό δεν έχουν ιστορικές καταβολές στην Ικαρία. Οι παλιές καριωτίνες ήταν ντυμένες άψογα, ευρωπαϊκά- να βγει καριωτίνα χωρίς καλό φόρεμα φωτογραφία δεν έπαιζε… Γιατί χορεύανε στα πανηγύρια τα βαλς; Οι Ικαριώτες είναι νοικοκυραίοι- ο θείος μου ο Αρίστος ερχόταν στο σπίτι μας και μας έτσι μας φώναζε, «ε, νοικοκυραίοι…». Για καλό το έλεγε- δεν εννοούσε τους νοικοκυραίους όπως ο Σαμαράς… Ακόμα και η έννοια της κοινοκτημοσύνης, παρότι εδώ εντοπίζονται κάποιες ιστορικές καταβολές, είναι τουλάχιστον υπερτιμημένη- η αγροτική περιουσία στην Ικαρία ήταν πάντα ένας καλός λόγος για να σκοτωθείς με τον γείτονα. Η δική μου οικογένεια αναγκαστηκε να αποζημιώσει τον γείτονα μας για να μας αφήσει να περνάμε από το χωράφι του προς το σπίτι μας. Μην τρελαθούμε κιόλας λοιπόν… Η Ικαρία είναι ένας υπαρκτός, αληθινός τόπος, που κατοικείται απο πραγματικούς ανθρώπους. Έχει και τσογλάνια και ψεύτες και κακούς- όπως και πολλούς ανθρώπους με καλές προθέσεις, μεράκι και αγάπη για το νησί»μου λέει.

Προσυπογράφω.

Το Σαββατοκυριακο 27- 28 Φεβρουαρίου το Ikariamag γιορτάζει τα 6 του χρόνια στο Spiti Cocktail Bar στο Χαλάνδρι. Με πολλή

μουσική, εκδηλώσεις, ικαριώτικα προϊόντα στο μενού του μπαρ, χαλαρή ατμόσφαιρα, διάθεση για χορό, γεύσεις και μυρωδιές από

Ικαρία.

Αλέξης Γαγλίας – Huffingtonpost.gr