Influencers, Ikaria Mag, Μπλε Κομήτης, Taverna: Η νέα περίοδος των ελληνικών εκδόσεων αξίζει -πολύ!- την προσοχή μας [huffingtonpost.gr]

Στη διαμόρφωση της οπτικής κουλτούρας της Ελλάδας, διαλέξαμε τέσσερα σύγχρονα έντυπα για μια συζήτηση για τα σύγχρονα Μέσα και τους υποψιασμένους αναγνώστες.

Αλέξης Γαγλίας HuffPost Greece

Στο ξεκίνημα αυτής της έρευνας, μίλησα με τον θρυλικό συγγραφέα, κριτικό τέχνης και καθηγητή, Μάνο Στεφανίδη. Αντί εισαγωγής, θέλω να χρησιμοποιήσω κάποια δικά του λόγια: «Δημιουργείται μια νέα γενιά παιδιών που αποστρέφονται την τηλεόραση και αυτό είναι παρήγορο. Όπως αποστρέφονται και τις παραδοσιακές μορφές πληροφόρησης, έχουν μια άμεση σχέση (και εξάρτηση) από το ίντερνετ – οι πιο «υποψιασμένοι» ενδιαφέρονται και ψάχνουν ιδιαίτερα πράγματα που έρχονται απ’ τον παγκόσμιο χώρο.

Η αισθητική πρέπει να παίξει ξανά σημαντικό ρόλο στις ζωές μας, όχι σαν κοσμική επίδειξη, νεοπλουτισμός ή ματαιοδοξία. Αισθητική είναι η ανομολόγητη σχέση που πρέπει να έχουμε με την Τέχνη, σαν άμυνα στη φθορά, στην αναξιοπρέπεια, στην γελοιότητα, στην καθημερινή τελικά αδρανοποίησή μας. Η Τέχνη είναι η τελευταία μορφή απελευθέρωσης- και επανάστασης».

Παρακάτω θα δείτε τις συνεντεύξεις: Για το περιοδικό Influencers, μιλά ο εκδότης Φώτης Τσιμέλας. Για το Taverna, στις ερωτήσεις απαντά ο Μιχάλης Μιχαήλ, διευθυντής του περιοδικού. Για το Ikaria Mag μίλησα με τον εκδότη Κωνσταντίνο Βατούγιο. Για τον Μπλε Κομήτη, απάντησε ο αρχισυντάκτης και σχεδιαστής κόμικς, Γιώργος Γούσης.

1. Ποια είναι η ταυτότητα του περιοδικού και ποιο ήταν το κίνητρο για να το δημιουργήσετε;

Σε λίγες ημέρες, την 1η του Μάρτη, το ikariamag.gr γίνεται 8 χρονών! Το ikariamag.gr είναι ένα ηλεκτρονικό περιοδικό… από, για και με αφορμή την Ικαριά. Το δημιούργησε μια ομάδα ανθρώπων που είχε ήδη δοκιμάσει κάποια πράγματα στον χώρο της ενημέρωσης και των εκδόσεων στο νησί και αποφάσισε πώς ήρθε η ώρα να κάνει κάτι διαφορετικό: να δημιουργήσει μία τοπική (ηλεκτρονική, αρχικώς) έκδοση όπου αυτό το χαρακτηριστικό εντοπιότητας θα είναι απλώς η αφορμή, η «πόρτα» από την οποία θα μπούμε και θα σας συστηθούμε για να σας μιλήσουμε για όσα μας απασχολούν, για τα επίκαιρα και τα παλιά, για τον τρόπο που προσπαθούμε να ορίσουμε τις ζωές μας, με τα δικά μας μέσα.  

2. Περιεχόμενο και εικόνα: Πως διαμορφώνονται και αλληλεπιδρούν στην τέχνη της περιγραφής;

Αν μιλάμε για την εικόνα του περιοδικού ως όψη και στήσιμο, σε σχέση με το περιεχόμενο του, θεωρώ πως είναι σε απόλυτη σύνδεση. Κι έτσι πρέπει. Είναι το ομοούσιο πνεύμα μιας έκδοσης. Ευτυχώς, τη δική μας εικόνα, σε ό,τι κάνουμε, από το site μέχρι την επικοινωνία των γεγονότων και τις εκδόσεις μας, την έχει αναλάβει ο εξαιρετικός -επίσης Ικάριος- γραφίστας Μενέλαος Μανώλης. Συμμετέχει και στη συντακτική ομάδα του περιοδικού, η άποψη του για την ύλη και το ύφος της είναι συγκεκριμένη και θα έλεγε κανείς ότι από αυτήν ξεκινάει η αισθητική του για τον σχεδιασμό. Αυτός δημιούργησε σε μεγάλο βαθμό αυτό που είμαστε.

3. Τι κάνει ένα έντυπο να ξεχωρίζει σήμερα;

Ποια είναι η «Πολιτεία» της κάθε έκδοσης: Τι κάνει για να πάει το κοινό στο οποίο απευθύνεται, λίγο παρακάτω, σε έναν κόσμο ανοικτό, μη φοβικό, που δεν αρκείται στο τάπερ περιεχόμενο… με τάπερ τίτλο για να προκληθεί το τάπερ συναίσθημα; Τι «καταδεχόμαστε» για τον εαυτό μας;

4. Ποιες οι διαφορές των ελληνικών Μέσων από το αντίστοιχο πεδίο στο εξωτερικό;

Δεν έχω κάποια αντίστοιχη εμπειρία από το εξωτερικό, παρά μόνο ως αναγνώστης. Να υποθέσω μπορώ: μεγαλύτερο κοινό άρα και περισσότερες δυνατότητες. Μεγαλύτερες ομάδες ενδιαφερομένων για συγκεκριμένες θεματικές –και πιο εκπαιδευμένων σε αυτές. Αν κιόλας η γλώσσα είναι ομιλουμένη ευρέως ανά τον κόσμο, οι ομάδες αυτές διευρύνονται ακόμη περισσότερο.

5. Αγαπημένες επιρροές;

Μόνο προσωπικά μπορώ να μιλήσω γι’ αυτό: από έφηβος αγοράζω συστηματικά εφημερίδες, περιοδικά – έντυπες εκδόσεις αλλά και συνδρομές ηλεκτρονικών. Προσπαθώ να παρακολουθώ όλη την κουλτούρα της περιοδικότητας. Και αυτός ο εθισμός μου άφησε ένα κουσούρι: τρέφω βαθιά εκτίμηση στα λεγόμενα «συστημικά Μέσα», κυρίως του εξωτερικού αλλά ας μην το περιορίσουμε. Όχι σε όλα και όχι άκριτα αλλά δεν απορρίπτω συλλήβδην τον ρόλο και την ποιότητα τους. Ίσα ίσα, για μένα, στέκονται πολύ συχνά φάρος περιεχομένου, εικόνας, στησίματος, επικοινωνίας, ακόμα και εμπειρίας ανάγνωσης με τα νέα interactive format.

6. Πόσο επηρεάζει η (οικονομική) κρίση προσπάθειες σαν τη δική σας;

Είναι κρίση ότι 1 στους 2 Έλληνες δεν ανοίγει ποτέ του βιβλίο, ότι ο ρόλος των ΜΜΕ έχει απαξιωθεί μέχρι και από τα πλέον επίσημα πολιτειακά χείλη; Κάποια πράγματα ίσως είναι σημεία των καιρών, ότι ο κόσμος προτιμά να ενημερώνεται από τα Social Media και όχι από τα Μέσα λόγου χάρη, αλλά όλα συνηγορούν στο ότι το μόνο που περνάει Κρίση είναι η η κριτική μας ικανότητα. Από εκεί και πέρα, δυσκολίες πάντα υπήρχαν –πώς αλλιώς;- έχουν κι αυτές την τρέλα τους ή τη νοστιμιά τους. 

Διαβάστε όλο το άρθρο με τις συνεντεύξεις εδώ.

Àrtεις Fest: Οι Νύφες της Ικαρίας έρχονται για να διηγηθούν Ιστορίες Έρωτα & Αγάπης [huffingtonpost.gr]

«Με τον Έρωτα δε μπορείς ποτέ να είσαι σίγουρος. Και η Ικαρία δεν είναι μόνο έρωτας για εμάς αλλά είναι και ο τόπος όπου έχουμε ζήσει και ζούμε ακόμα όλες τις φάσεις του», λέει ο Κωνσταντίνος Βατούγιος, καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ «àrtεις;», θεατρολόγος και επαγγελματίας στο χώρο της διαφήμισης, για το κεντρικό θέμα της φετινής διοργάνωσης που θα πραγματοποιηθεί από τις 21 έως τις 24 Δεκεμβρίου 2017 στον πολιτιστικό χώρο Metamatic:taf.

Το Φεστιβάλ Σύγχρονης Ικαριακής Δημιουργίας ξεκίνησε το 2012, όταν οι συντελεστές του διαδικτυακού περιοδικού Ikariamag, μιας πλατφόρμας συνάντησης δημιουργικών Ικαρίων και συχνών επισκεπτών του νησιού, επιθυμούσαν να προβάλουν στο κοινό έναν διαφορετικό χαρακτήρα της Ικαρίας, πέρα από τα στερεότυπα και με μια διαδραστική μορφή. «Η δημιουργικότητα των ανθρώπων που ήρθαν κι έρχονται ακόμα κοντά μας για να προσεγγίσουμε μαζί την Ικαρία μέσα από τη προσωπική μας σχέση με αυτήν, δεν περιοριζόταν μόνο στον γραπτό λόγο και έπρεπε να εμπνευστούμε μια πολυτεχνική συνάντηση, ένα κάλεσμα από, για και με αφορμή την Ικαρία, όπως αγαπάμε να λέμε για όσα κάνουμε», εξηγεί ο Κωνσταντίνος.

H ομάδα του «àrtεις;» για την επιλογή της κάθε θεματικής, συζητάει, σχεδιάζει σε συνεργασία με τους καλλιτέχνες και στη συνέχεια προχωράει στην υλοποίηση των ιδεών που ταιριάζουν στη φιλοσοφία του θέματος.

nyfes

Το «àrtεις; fest», όνομα που προήλθε από την ερώτηση «‘α ‘ρτεις;» και στα καριώτικα σημαίνει «θα έρθεις;», πραγματοποιείται ανά δύο χρόνια στην Αθήνα και παρουσιάζει μια σειρά από εικαστικά, προβολές, video art, θεατρικές παραστάσεις, παρουσιάσεις, εγκαταστάσεις, live performances, ικαριακά προϊόντα και εκδηλώσεις για παιδιά. Η ανταπόκριση του κοινού στα τρία προηγούμενα φεστιβάλ ήταν εντυπωσιακή και αυτό αποδεικνύει το ενδιαφέρον για γνωριμία με παραδόσεις και έθιμα μέσα από αφηγήσεις παλαιότερων ή νέων Ικαριωτών, οικογενειακά κειμήλια και την τοπική νοοτροπία.«Χωρίς να έχουμε όσα από τα ικαριώτικα προσελκύουν συνήθως τον πολύ κόσμο όπως για παράδειγμα τα πανηγύρια, έχουμε καταφέρει να περνάνε από το φεστιβάλ χιλιάδες επισκέπτες που είτε έχουν, είτε δεν έχουν, είτε θα ήθελαν πολύ να έχουν σχέση με την Ικαρία», λέει ο Κωνσταντίνος.

nyfes

Àrtεις Έρωτα

Αφορμή για την εστίαση της τέταρτης διοργάνωσης Ημερών Σύγχρονης Ικαριακής Δημιουργίας, υπήρξαν ιστορίες και στιγμές Έρωτα μέσα από τον τρόπο ζωής και το χιούμορ των Ικαριωτών. «“Το “Àrtεις Έρωτα;” είναι ερώτηση, εκκρεμεί η απάντηση. Είναι κι αυτό μια απόπειρα όπως καθετί που κάνουμε, μακριά από μανιφέστα, βεβαιότητες και αυτοεπιβραβεύσεις», συνεχίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής. Ανάμεσα στα βιώματα που θα πρωταγωνιστήσουν στο χώρο είναι και ο Έρωτας, η Αγάπη, το Φλερτ, ο Γάμος, η Απιστία και ο Πόθος. Το πλήρες περιεχόμενο του φεστιβάλ βρίσκεται σε στάδιο διαμόρφωσης, ενώ δεν θα παρουσιαστεί κάποια απόλυτη καταγραφή του «Έρωτα στην Ικαρία», μόνο απόπειρες.

Εκτός από τις πρωτότυπες θεματικές ενότητες, το «àrtεις; fest» ξεχωρίζει και για τον συμμετοχικό του χαρακτήρα. «“Οι Νύφες Της Ικαρίας” θα είναι μια δημιουργική, τεχνολογική εγκατάσταση με δυο μέρη, όπου ο επισκέπτης θα “ταξιδεύει” στον χρόνο συναντώντας τις Ικαριώτισσες Νύφες», συμπληρώνει ο Κωνσταντίνος. Για την καλλιτεχνικά απαιτητική και ενδιαφέρουσα εγκατάσταση, οι διοργανωτές ζητούν από τους αναγνώστες του ikariamag.gr και τα μέλη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να ανατρέξουν στα οικογενειακά τους αρχεία και να βρουν φωτογραφίες από νύφες της Ικαρίας, συνοδευόμενες από μια μικρή ή μεγαλύτερη ιστορία αγάπης, μέχρι τον Νοέμβριο του 2017. Οι παρευρισκόμενοι θα έχουν την ευκαιρία με το “πάντρεμα” της παράδοσης και της τεχνολογίας, να παρακολουθήσουν τις εικόνες που θα προβληθούν κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ.

Oι ιδρυτές, παρά τις δυσκολίες για τη διεξαγωγή ενός τέτοιου εγχειρήματος και με σύμμαχο το μεράκι και την αγάπη τους για το νησί, βρίσκονται σε συνεχή αναζήτηση ιστοριών, προσώπων, εικόνων, ήχων ώστε να μοιραστούν την ιδιαιτερότητα της Ικαρίας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

nyfes

«Δε θέλουμε το àrtεις; να γίνει θεσμός. Θέλουμε να παρουσιαζόμαστε μόνο όταν έχουμε ωραία πράγματα να δείξουμε. Αν θα ευχόμουν κάτι είναι να έχουμε την δυνατότητα χρόνου και χρήματος να ολοκληρώνουμε τις απόπειρες μας στο βαθμό και το επίπεδο που τα σχεδιάζουμε. Είναι πολύ δύσκολο όλο αυτό που προσπαθούμε. Και απαιτεί κόπο και θυσίες».

Αλεξάνδρα Σκαράκη – huffingtonpost.gr

Αθηνόραμα: Ικαριώτικα προϊόντα στην πόρτα μας

Αποστολή το Σάββατο: o Κωνσταντίνος Βατούγιος φέρνει τα προϊόντα του νησιού στο σπίτι

Είτε έχετε ταξιδέψει στην Ικαρία είτε όχι, είναι βέβαιο ότι έχετε ακούσει για τα ιδιαίτερα προϊόντα του νησιού.

Ο θεατρολόγος που έγινε και έμπορος

Από κανένα μας δεν έχει περάσει απαρατήρητο, ότι το προσδόκιμο της ζωής των ικαριωτών είναι σχετικά υψηλότερο από εκείνο σε άλλα μέρη της χώρας. Τελικά, τι συμβαίνει και αυτό το νησί καταφέρνει πάντα να μας τραβάει το ενδιαφέρον και μάλιστα για θετικούς λόγους; Αντί να απαντήσουμε στο, έτσι κι αλλιώς, πολυσυζητημένο ερώτημα, θα ασχοληθούμε με το Ικαριώτικο Παντοπωλείο.
Πριν λίγον καιρό, είχα την ευκαιρία να μάθω για ένα Ικαριώτη ο οποίος ζει στην Αθήνα και κάνει κάτι πολύ απλό στη σύλληψη, αλλά ταυτόχρονα και πολύ ενδιαφέρον. Ο Κωνστανίνος Βατούγιος, θεατρολόγος και άνθρωπος της διαφήμισης, αποφάσισε να κάνει ένα καινοτόμο βήμα και να αλλάξει σημαντικά την καθημερινότητα του. Ήδη, από το 2010, είχε ασχοληθεί με το νησί του, ιδρύοντας το Ikaria mag, ένα ιντερνετικό περιοδικό με θέματα που σχετίζονται με το νησί. Τώρα, προχώρησε στην ίδρυση της ikariastore.gr, η οποία φέρνει ικαριώτικα  προϊόντα στην Αθήνα.

 

Και όχι απλά αυτό, καθώς με την υπηρεσία «Αποστολή το Σάββατο», μία φορά την εβδομάδα είτε ο Κωνσταντίνος, είτε οι συνεργάτες του, τα μεταφέρουν οι ίδιοι στα σπίτια και η πληρωμή μπορεί να γίνει ακόμη και με κάρτα. «Με τον τρόπο αυτό ερχόμαστε πιο κοντά με τους συμπατριώτες μας και ταυτόχρονα μαθαίνουμε τις ανάγκες τους. Δοκιμάζουν τα νέα μας προϊόντα και προσπαθούμε να εντάσσουμε επιπλέον ετικέτες  στις λίστες μας. Όλα είναι αγνά προϊόντα που παράγονται στο νησί.» Μέχρι σήμερα, εξάλλου, έχουν καταφέρει να διακινούν 150-200 κωδικούς ικαριώτικων προϊόντων.  Μέλι, κρασί, αναψυκτικά, λικέρ και μαρμελάδες, γλυκά, διάφορα είδη τουρσί, φυτικά προϊόντα και σαπούνια, είναι μερικά μόνο από τα είδη που διακινεί, ενώ εκτιμά ότι σταδιακά θα εντάξει επιπλέον προϊόντα, ανάλογα και με τη ζήτηση. 

Ποιότητα Νο 1

Η ποιότητα των προϊόντων είναι πολύ υψηλή και δεν είναι τυχαίο, ότι πολλά από αυτά έχουν κερδίσει διακρίσεις σε διαγωνισμούς, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. «Τα προϊόντα της Ικαρίας δεν είναι φτιαγμένα για μαζική παραγωγή και κατανάλωση. Ο,τιδήποτε φτιάχνεται στο νησί, παρασκευάζεται με πολλές δυσκολίες και κάτω από αντίξοες συνθήκες, οι παραγωγοί είναι μερακλήδες και το φτιάχνουν σαν να προορίζεται για το δικό τους σπίτι, το δικό τους τραπέζι -και πάνω απ` όλα με αγάπη.»  Αυτά σημειώνει ο Κωνσταντίνος, ο οποίος δεν παραλείπει να αναφερθεί στους λόγους που τον έκαναν να προχωρήσει σε αυτή την κίνηση. «Αρχικά, η προσπάθεια ξεκίνησε χωρίς  ιδιαίτερη δυναμική εκ μέρους μας, ωστόσο, μιλώντας με πολλούς τοπικούς παραγωγούς κατάλαβα ότι θα αποτελούσε και μία πολύ καλή κίνηση και για τους ίδιους. Σε πολλά προϊόντα, η δική μας πρωτοβουλία αποτελούσε το πρώτο βήμα για να φύγει το προϊόν μαζικά εκτός του νησιού.»

 

Τα προϊόντα και οι άνθρωποι

Ο Λευτέρης Τρικεριώτης είναι περιπατητής και γνωρίζει καλά τα φυτά του νησιού. Μαζεύει, λοιπόν, κρίταμο από τα βράχια δίπλα στη θάλασσα και το διαθέτει στην αγορά μέσω του Ikariastore.gr. Αυτή είναι μία μόνο ιστορία πίσω από τα δεκάδες προϊόντα. Μερικές ακόμα: Ο Απόστολος και ο Αντώνης Καρίμαλης φτιάχνουν το ονομαστό ικαριώτικο μέλι (το περίφημο “άναμα”από ρείκι και άλλα), ενώ ο Τέσκος, ο πιο γνωστός ίσως εκτός Ικαρίας, φτιάχνει μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού και άλλα παραδοσιακά γλυκίσματα. Η Ρωξάνη κατάγεται από τη Ρωσία και είναι παντρεμένη στο Καρκινάγρι. Ασχολείται με την παρασκευή σαπουνιών με διάφορα βότανα που βρίσκει στο νησί, ενώ η προσεγμένη συσκευασία αποτελεί έναν ακόμη λόγο, που η ανταπόκριση στο κοινό είναι πολύ θετική.

Η Ειρήνη Στάθη, παρόλο που δεν κατάγεται από το νησί, παρέμεινε εκεί γιατί το αγάπησε και ετοιμάζει body scrub, διάφορες μάσκες ομορφιάς και αποσμητικά. Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα προϊόντα του γυναικείου συνεταιρισμού Ραχών: απίθανα λικέρ, σπιτικές μαρμελάδες και γλυκά του κουταλιού. Στη Δάφνη, ο Σταμάτης Καρναβάς, έχει ένα μικρό εργαστήριο όπου ετοιμάζει  χυλοπίτες, στριφτάρια, τραχανά και διάφορα άλλα. Για το τέλος, τα αναψυκτικά Ικαρίας “Κέφαλος” που εδώ και 80 χρόνια φτιάχνουν τις αγαπημένες -για όσους γνωρίζουν- πορτοκαλάδες και λεμονάδες, τώρα και με βυσσινάδα και γκαζόζα. Και βέβαια, ικαριώτικα κρασιά της Karimalis winery.

Δημήτρης Σταθόπουλος – athinorama.gr