Παρακολουθώντας το online course του Παν/μίου του Ελσίνκι για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Η Φινλανδική Κυβέρνηση και το σχέδιο της για τους ευρωπαίους πολίτες

H κυβέρνηση της Φινλανδίας, το έβαλε σκοπό να εκπαιδεύσει – μέχρι το 2021- το 1% τον πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης πάνω σε βασικές γνώσεις που έχουν να κάνουν με την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ). Το πανεπιστήμιο του Ελσίνκι, μαζί με τον συμβουλευτικό οργανισμό τεχνολογίας Reaktor, ετοίμασαν ένα ΔΩΡΕΑΝ online AI course.

elementsofai.com

Το μάθημα έχει 6 τομείς, που ο καθένας απαιτεί 5-10 ώρες παρακολούθησης (και ασκήσεων) και καλύπτει από τεχνικά μέχρι φιλοσοφικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εφαρμογή της ΤΝ. Στην αρχή απευθυνόταν στους Φινλανδούς πολίτες, πλέον είναι διαθέσιμο και στα αγγλικά, φινλανδικά, γερμανικά και εσθονικά, με στόχο να μεταφραστεί σε κάθε γλώσσα της ευρωπαϊκής ένωσης μέχρι την Άνοιξη του 2020.

Για να μην γράφω αναλυτικά τις θεματικές και τις υποκατηγορίες τους, δείτε το παραπάνω screenshot από τη δομή του μαθήματος. Επί της ουσίας, θεωρώ ότι η επαφή με το ανεξάντλητο πεδίο της ΤΝ είναι κάτι (πολύ) παραπάνω από επαρκής, και αυτό γιατί πέρα από την επιστημονική (ψύχραιμη) τεκμηρίωση της ύλης, η προσέγγιση στο ζήτημα είναι πλουραλιστική: Ο ενδιαφερόμενος εκτίθεται σε σχετικές γνώσεις από ιστορική, φιλοσοφική, ετυμολογική, πρακτική αλλά και μαθηματική σκοπιά.

Οι εξετάσεις (σε κάθε υποκατηγορία) που καλείσαι να περάσεις με πάνω από 50% (ΠΡΟΣΟΧΗ: Δε μπορείς να επανέλθεις/διορθώσεις μια υποβληθείσα απάντηση σου) έχουν να κάνουν με στατιστικά – μαθηματικά μοντέλα, προσομοίωση αλγορίθμων, μεθόδους AI, άσκηση κριτικής σκέψης για την εφαρμογή της ΤΝ (Bias & Social Implications) αλλά και ανάπτυξη της προσωπικής σου θεώρησης για το κοινό τεχνολογικό μας μέλλον. Γενικά είναι μια διαδικασία που απαιτεί διάβασμα, κατανόηση και την απόλυτη προσοχή σου.

Παρόλο που δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί -σήμερα- το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού να ανταποκριθεί σε αυτό το μάθημα και στην Φινλανδική φιλοδοξία, η ανάπτυξη των θεματικών του μαθήματος και η βήμα βήμα διδασκαλία τους (που είναι απλή, προσεχτική και δείχνει έγνοια ώστε να γίνει κατανοητή από πολύ κόσμο), αναδεικνύουν αυτή την απόπειρα σε μία αξιόπιστη και επιτυχημένη λύση εξαιρετικής και βαθιάς πρώτης (και 2ης και 3ης) ολοκληρωμένης γνωριμίας με την Τεχνητή Νοημοσύνη.

Τα εξαιρετικό εδώ, πέρα από την ακαδημαϊκή αξιοπιστία για τα θεωρητικά ζητήματα, είναι ότι τα ζητούμενα μπορούν να τα παρακολουθήσουν και άνθρωποι που δεν είναι εξοικειωμένοι με τα μαθηματικά, τη στατιστική και τον προγραμματισμό.

Σαν και μένα!

Απλώς θέλει να «το πονέσεις λίγο»… Αλλά στο τέλος, όπως και στην διάρκεια των μαθημάτων, θα ανταμειφθείς τόσο για τη γενική γνωριμία σου με το θέμα, όσο και με τις επιμέρους παραμέτρους του. Γιατί ποιος δεν βρίσκει συναρπαστικό το παρακάτω πρόβλημα (αντιγράφω από μνήμης, οι αριθμοί δεν ισχύουν):

Έστω στη Φινλανδία βρέχει 20 ημέρες τον μήνα. Τις 8 από τις 10 ημέρες που βρέχει, ο ουρανός ξεκινάει με σύννεφα. Τις 3 από τις 10 ημέρες που δεν βρέχει, ο ουρανός επίσης ξεκινάει με σύννεφα. Εφόσον λοιπόν δεις συννεφιασμένο τον καιρό, ένα πρωινό στο Ελσίνκι, τι πιθανότητες υπάρχουν να βρέξει;

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s